Jediným českým alebo slovenským filmom v oficiálnom výbere desaťdňového festivalu, ktorý sa v sobotu skončil v kanadskom Toronte, boli Knoflíkáři režiséra Petra Zelenku. Úspech Svěrákovho Kolju, ktorý pred dvoma rokmi "vystrelila" spoločnosť Miramax na obežnú dráhu americkej distribúcie práve v Toronte, sa Zelenkovi zopakovať nepodarilo. Publikum síce jeho snímku prijalo spontánne a so záujmom, ale z obchodného hľadiska zostala bezprizorná. Peter Belsito, viceprezident losangeleskej firmy Film Finders, ktorý sleduje i tvorbu malých európskych kinematografií, tvrdí, že je to normálny jav. "Zelenkov film sa tu stratil, pretože ide o obrovský festival s veľkým trhom a asi 280 filmami. Iba niekoľko z nich sa môže dostať do popredia. Je bežné, že tu niektoré filmy prepadnú. Navyše, Česi by si mali uvedomiť, ako to funguje v Amerike. Naučiť sa, ako sa tu získava publicita a obchodníci, ako sa tu robia konexie. Sú tu iné pravidlá, nie je to Európa. Záleží na prezentácii, nie na projekcii filmu." Sám Belsito však Knoflíkářov považuje za skutočne majstrovské dielo. "Raz ho budú ľudia oceňovať oveľa viac ako dnes," povedal. Objavujú sa takí silní priaznivci Zelenkovho filmu, že sa snažia získať jeho videokazetu, aj keby by mala byť v českej verzii. Ale z obchodného hľadiska si režisér uvedomuje, že filmoví obchodníci hľadajú väčšinou iba typ tovaru, na ktorý sú zvyknutí. Poviedkový film takým typom nie je. Ďalším negatívom je, že Knoflíkáři nemajú takého silného "majiteľa", akým bola v prípade Kolju distribučná spoločnosť Miramax. A ako nevýhodu pre český film treba hodnotiť aj fakt, že Zelenka sa nemohol zúčastniť na mediálne vďačnej panelovej diskusii s európskymi režisérmi, ktorú usporiadala organizácia European Film Promotion. Česká republika totiž nie je členom tejto dôležitej strešnej inštitúcie, podporovanej Európskou úniou. Prínos torontského festivalu vidí Zelenka v iných možnostiach: "Kontakty, ktoré tu nadviažem, sa vyplatia do budúcnosti. Filmoví obchodníci tu majú svoj čas presne rozplánovaný a je ťažké presvedčiť ich, aby namiesto toho išli na môj film," uviedol. Ak sa v Toronte hovorilo o niečom slovenskom, bola to situácia v televízii Markíza. Prestížny magazín Variety zdôraznil, že v Markíze došlo k "puču", ktorý má za cieľ zvrhnúť generálneho riaditeľa Pavla Ruska. Spolumajiteľ Markízy, americká spoločnosť CME, ktorá má podiel i v českej televízii Nova, podporuje Ruska a snaží sa sproblematizovať legálnosť prevzatia stanice spoločnosťou Gamatex, napísal časopis Variety. Zdôraznil pritom, že hystéria okolo Markízy vrcholí v predvolebnom čase, v ktorom si nacionalista V. Mečiar najal celú garnitúru medzinárodných hviezd.
RADOVAN HOLUB, Toronto
(Autor je stálym spolupracovníkom SME)